Bangerz: Miley Cyrus självständighetsförklaring

Finns det något klokt i popens tokeri?
 
Bang-erz /ˈbæŋərz/. 1 Extremt coola låtar. 2 Smällare, bomber, stora bröst. 3 Korvar. 4 Människor som har samlag, fuckerz. 5 Partyfolket som dansar hårdast med obscena mängder sprit i kroppen och lämnar huset efter sig som en orkan - Fuckerz.

Miley Cyrus var en av de mest omtalade personerna 2013. Hon är bad-ass, sexig och - udda. Hennes tunga sticker ut på varje röd matta à la 😛 - en twist på Gene Simmons demoniska signum. I september fick Mileys kontroversiella framförande på MTV-galan hela världen att snurra runt henne. Det tjugo år gamla "twerking" lades in som ett nytt ord i The Oxford Dictionary, samma år som den före detta disneystjärnan gjorde rumpdansen "twerking" till ännu ett av sina särdrag - och vinnardrag.

Skakande rumpa och utstickande tunga för all del, men Miley är också en sångerska med krut i. Mileys senaste platta Bangerz är perfekt bilmusik för en natt genom Spring Breakers neonupplysta Florida. Skivan pulserar av ungdomsdrömmen att få festa hela natten, och den har ett par sorgliga kärlekslåtar, men framförallt är skivan en självständighetsförklaring: "Please feel free to hate and complain. I'ma do my thing."

Orden är inte självklara. Miley kallas idag för en uppmärksamhetssökande slampa som har förfallit. Feminister anklagar henne för att hon låter sig bli "sexuellt objektifierad" och utsatt för "den manliga blicken". Sinnead O' Connor varnar Miley för att prostituera sig åt musikindustrin. Andra menar att tjugoåringen, som alla verkar ha något att säga om, har ansvar för deras barn och måste tona ner så barnen inte tar efter henne.

Bangerz är större än en skiva, säger Miley. Den handlar om att "ta över världen." Skivan är Mileys fjärde i ordningen, men den är första plattan där hon själv får bestämma och arbeta med vem hon vill. Kanske det inte är märkligt attBangerz därför handlar om att bryta sig fri. Den handlar om att själv ta ansvar för sitt liv och bli vuxen. Kanske det är vad Miley vill lära sin målgrupp - att även de kan stå upp för sig själva trots att världen är emot dem. De kan klä sig "oanständigt" eller alternativt eller provokativt om de vill.

Filosofen Immanuel Kant sa: "Gör det som är rätt om så världen rämnar!" Även om det skapar kalabalik så är det alltså Mileys okränkbara rättighet att få uttrycka sig - även genom dans- och klädstil. Alltför många säger: Bli först som oss sedan kan du bli dig själv! Det är därför viktigt att också ha en joker i leken som räcker tunga åt folk, en "female rebel" som Miley kallar sig, som har förmågan att vrida upp människor och får dem att explodera som "bangerz".

Lydnad är, enligt filosofen Peter Sloterdijk, barnets främsta plikt. Senare blir det ens plikt som vuxen medborgare. Den utstickande tungan, som har blivit Mileys kännetecken, säger dock: "Jag vill inte lyda er!" Den säger hur busig hon är utan att säga ett ord. Tungan säger inte bara ett enkelt nej, utan framför det med undertoner. Den kan vara aggressiv eller obstinat, elak eller munter.

Mileys tunga säger: "Sluta vara tråkiga!" Den gläder sig åt att genera tråkiga människor. Den rebelliska Miley gömmer inte sin djävulska glädje bakom en välvårdad yta eller ett gott uppförande. Hon låter sig inte hämmas eller censureras. Hon är uppriktig och fräck, på röda mattan och sin nya skiva.

Sanningen måste ofta hävda sig mot etablerade konventioner, och då är det lättare att ibland tala utan ord, speciellt om man talar med människor som ändå inte lyssnar. Tungan är ett tecken på att Miley är lite tokig, men den är också ett tecken på att konventionerna runtomkring henne är galna.

Vad står hennes "twerkande" rumpa för, då? Har den också någon symbolisk betydelse? Sloterdijk menar att rumpan är idioten i familjen. "Ass" är engelska både för rumpa och "åsna". Den stoppas undan och tvingas leva i mörkret. Rumpan vinner dock genom att den behövs. Den är också realisten i familjen. Utan rumpan skulle allt haverera. Att överhuvudtaget vara föregår att vara si eller så, skriver Sloterdijk. Först kommer verkligheten, sedan kommer gott och ont, högt och lågt.

Om man håller tillbaka för mycket, kniper igen och låtsas om att man är för fin för smuts, så kommer man till slut att skita på sig eller dö - och sedan skita på sig. De uppstoppades problem är att de låtsas om att vi inte är kroppar, rumpor, bröst och "bangerz".

Idealisters paternalistiska teorier om att tjejer inte borde vara "slampor" eller "sexuella objekt" är konstiperade, sexistiska och hämmande, för friheten är nödvändig. Vi måste släppa loss ibland. Om vi skäms över vår kroppslighet så vi stoppar undan den helt, går vi under till slut och med oss våra fina teorier om hur vi "borde" vara.

Så vad lär oss Miley? Bangerz handlar om att ta över världen, alltså att ta över ansvaret och bli sin egen person. Den säger något till alla om att växa upp och sluta behandla varandra som barn som måste hållas tillbaka. Det finns något barnsligt genialiskt i Mileys twerking och tunga. Nietzsche sa det med en pärla: "Det finns större filosofi i din kropp än i din djupaste filosofi."

More of my writing

My clients